Så undviker du sena betalningar

Sena betalningar är aldrig en bra affär. Vi har listat åtta punkter som hjälper dig få betalt och undvika sena betalningar.

 1. Skaffa kännedom om kunden
Säkerställ att du gör affärer med rätt företag. Kontrollera kundens uppgifter och gör en kreditupplysning.
    
2. Skapa ett kreditansökningsdokument
Be kunden om grundläggande information som hjälper dig att bedöma risken för att ge kunden en kredit.
    
3. Säkra villkoren
Kolla så att kunden förstår och skriver under på de betalningsvillkor som gäller innan du gör affärer.
    
4. Rätt kredittid och limit
Genom att ta reda på fakta om kundens verksamhet och finansiella historia kan du tillämpa lämpliga kredittider och limiter. Du kan även få information om kunden genom en kreditförsäkring eller genom kreditupplysningar. 
    
5. Skapa en kredithanteringsplan
Se till att du har en fulldokumenterad process för kredithantering. Skapa en plan för hur fordringar ska övervakas och vem som ska ansvara för detta.
    
6. Var kommunikativ
Kommunicera med dina kunder, särskilt när betalningar dröjer eller uteblir. Var artig, professionell och ihärdig.
    
7. Följ upp
Följ upp om en betalning är sen och se till att din kund håller sina löften.
    
8. Samarbeta med inkassobolag
Ta professionell hjälp. Med ett inkassoföretag i ryggen visar du dina kunder att du menar allvar – samtidigt som du får hjälp att få betalt.  Vill du bli kontaktad?